Programok

Veszprémi Régizenei napok


VESZPRÉMI RÉGIZENEI NAPOK (2019.07.22. - 2019.07.27.)

Idén hatodik alkalommal kerül megrendezésre a Veszprémi Régizenei Napok. Gyönyörű környezetben, az egykori apácakolostor romjai közt álló Jezsuita műemlék templom várja kitűnő akusztikájával a régizene szerelmeseit július 22. és 27. között. Bővebben Rövidebben

Időpont: 2019. július 22-27.

Helyszín: Veszprémvölgyi Jezsuita romtemplom

                 (8200, Veszprém, Veszprémvölgyi út)

 

Az egyhetes nyári fesztivál során korhű hangszereken játszó régizenei kamaraegyüttesek, vokális együttesek adnak koncertet a festői környezetben fekvő veszprémvölgyi jezsuita templomban. A hétfői nyitókoncerten a házigazda Orlando énekegyüttes reneszánsz liturgikus műveket ad elő, kedden este a szintén veszprémi Recercare Régizenei Műhely a francia balladák világába kalauzolja el hallgatóit. Idén is fellép a Les Basses Réunies, Bruno Cocset virtuóz csellista Európa számos fesztiválját megjárt francia együttese. Ezúttal, július 24-én szerdán este Domenico Scarlatti és Luigi Boccherini műveiből válogatnak. A fesztivál utolsó három napján Johann Sebastian Bach szerzeményei csendülnek fel.. Bach fuvola szonátáit Csalog Benedek és Pétery Dóra, cselló szvitjeit és gamba szonátáit pedig Virág Mátyás, Nagy Réka és Szokos Augustin szólaltatja meg. A sorozatot két ritkán hallható basszus szólókantáta zárja Cserményi Zsombor előadásában. A koncertek este 7 órakor kezdődnek, jegyek a helyszínen, a koncertek előtt vásárolhatók.

 

Régizene

Régizenén Európának a középkortól a barokk kor végéig terjedő korszakát értjük. Ebben az értelemben, még ha számos regionális változatban élt is, Európa közös hagyatékának tekinthető.  A nálunk még csak bontakozó, Nyugat-Európában már fél százada tartó régizene mozgalom e letűnt századok zenei hagyatékát próbálja új életre kelteni, amennyire lehet korhűen. A korhűség többrétű: a zenei anyagon túl jelenti azok korhű hangszereken (többnyire kópiákon illetve rekonstruált hangszereken), korhű módon, olykor korhű közegben történő előadását. A korhű játékmód nem egyszerűen e régi hangszer-játéktechnikák, díszítésmódok rekonstruálását jelenti, hanem az alaptémát kibontó rögtönzéseket is. A régizenében használt hangszerek akusztikus módon, bélhúros, fafúvós stb. hangszereken, a mai zenekarokhoz mérten halkan, finoman szólalnak meg. A fennmaradt művek jelentős része szólódarab, vagy kamaraegyüttesekre adaptálható zenei anyag. E műfajok nagy koncerttermekben eleve nem élnek meg, igazán kisebb kamaratermekben, templomi akusztikában, vagy lakáskoncerteken kelnek életre. Ezekben a terekben a befogadóval, a közönséggel való kapcsolat is sokkal közvetlenebb.

 

Programok:

Orlando Énekegyüttes: A Vég és a Kezdet

Műsor:

Giovanni Pierluigi da Palestrina (c. 1525-1594): Lamentationum, Feria V. in Coena Domini

Orlando di Lasso (c. 1532 – 1594): Lamentatio Tertia, Primi Diei

William Byrd (1543 k. -1623): The lamentations of Jeremiah (Good Friday)

Joao Lourenco Rebelo (1610-1665): Quomodo Sedet Sola (Lamentatio)

Eric Whitacre (1970- ): i carry your heart

A Lamentációk, Jeremiás próféta siralmai, pontosabban ennek bizonyos versei, a Szent Három Nap: Nagycsütörtök, Nagypéntek és Nagyszombat liturgiájának részei. A szöveg megrendítő drámai erővel ábrázolja Jeruzsálem Kr. e. 587-es eleste, a templom kirablása és lerombolása miatt érzett fájdalmat és az átélt szenvedések borzalmait - a „Vég”.
Legalább ennyire megindító azonban az őszinte bűnbánat és az Istenbe vetett rendíthetetlen bizalom is, mely néhol átsüt a keserű sorok között, az utolsó ének például, az Isteni megbocsátás reményét kimondó ima - a „Kezdet”.
A keresztények számára, a Lamentációk költeményeiben megjelenített, lerombolt Jeruzsálem képe már az első századoktól kezdve, az ember bűne miatt szenvedő Krisztus metaforája. A műsoron elhangzó lamentációk reneszánsz és barokk mesterek ritkán hallható művei.

​Előadó:

Orlando Énekegyüttes

Művészeti vezető: Vikman Pál

Az Orlando Énekegyüttest, húsz évvel ezelőtt, nyolc egykori gimnáziumi énekes társával közösen, Vikman Pál alapította, aki ma is az együttes művészeti vezetője. Repertoárjuk gerincét 14‒16. századi zeneszerzők egyházi vokálpolifonikus művei alkotják. A néhány évvel ezelőtt 16 főre bővült együttes, alkalmanként hangszeres zenészekkel kiegészülve, immár későbbi, elsősorban barokk, de akár kortárs szerzők műveit is gyakran tűzi műsorára. Önálló hangversenyeiken a zeneművek előadásán túl, értő kommentár segít a hallgatónak, eligazítást nyújtva a stílus, a kor és a zene történéseinek folyamatában.

 

Recercare Régizenei Műhely: "Sire Roi, c’est ma fémme" - francia balladák kora

A tervezett műsorban régi francia dalok, balladák és chansonok szerepelnek Machaut, Ockeghem, Busnois, Binchois és Josquin des Pres gyönyörű darabjaival váltakozva. "Legtöbbjük egészen meghökkentő saját történettel bír. Van, amelyik az utca porából emelkedett a kánonba. Van, amelyik Josquin high-art reneszánsz polifóniájából kéredzkedett ki a szabad levegőre, és olyan is akad, amely ide-oda lépkedett a pompázatos főúri közönség és a gajdoló kocsmatöltelékek között. A L’amour de moy eredete az 1200-as évek elé nyúlik, az Une Jeune Fillette pedig akkora sláger volt, hogy nem kizárt, hogy ma is találkozunk valamelyik variánsával..."

​A Recercare Régizenei Műhely 2013-ban azzal a céllal jött létre, hogy elsősorban a Veszprém vonzáskörzetében élő, vagy oda valamilyen szállal kötődő, régizenével foglalkozó muzsikusoknak lehetőséget biztosítson együtt gondolkodásra, kísérletezésre és koncertezésre. Az együttest Nagy Csaba lantművész alapította, aki egyben a Veszprémi Régizenei Napok sorozatot is útjára indította. Munkájukat 2016-ban megyei Príma-díjjal ismerték el. A műhely nem csak állandó tagokból álló, kötött formáció, hanem egyfajta valódi befogadó műhely. Ennek eredményeképpen a tagok létszáma is változik annak függvényében, hogy éppen milyen zenével foglalkozik az együttes. A műhely profilja a középkori és reneszánsz egyházi és világi zene, illetve e két terület lehetséges összefonódási felületei.

Az együttes tagjai:

Suda Magdolna – ének
Kallai Nóra – viola da gambák
Király Nóra – ének, középkori hárfa, dob
Reményi Árpád - reneszánsz lant, theorba
Sipos Csaba - ütők
Kovács Előd – narráció

 

Les Basses Réunies (Franciaország): Scarlatti - Boccherini, conversations intimes

A koncert programja két, a spanyol királyi udvarban letelepedett olasz szerző művein keresztül a kor sajátos hangulatát tárja a közönség elé: D. Scarlatti Nápolyban született 1685-ben, de élete egy jelentős szakaszában a madridi udvar szolgálatában töltötte 1733-tól egészen 1757-ben bekövetkezett haláláig Maria Barbara infánsnő- a későbbi spanyol királynő - csembalótanáraként. Posztján később L. Boccherini (1743–1805) követte, aki 1768 és 1785 között állt a királyi család szolgálatában Károly trónörökös, Asztúria hercege zenetanáraként. A két zenész közös vonása az eredetiség, amely műveiket nehezen besorolhatóvá teszi. Mind az invenciózusság, mind az egyedi hangzásra és harmóniákra való törekvés az olykor szeszélyes ritmusokkal kombinálva, azaz mindaz, ami Scarlattinál annak avantgárdizmusát adja, jól megfér Boccherini zenéjében is, amely a virtuozitást állítja egy finom érintésekkel teli intimebb elbeszélésmód szolgálatába. Mindketten jelentős hangszeres kísérletezők,  zenéjük erőteljes identitással bír, a 18. századi zenei produkciók sokasága között azonnal felismerhető. Saját hangszerükre nagy számú művet komponáltak (Scarlatti 555 csembaló szonátát, Boccherini legalább 25 szonátát, 12 concerót és 110 kvintettet két csellóra. Önként vállalt száműzetésük révén nemcsak hazájuk zenéjét terjesztették, de ők maguk is táplákoztak választott hazájuk művészetéből. A koncerten a két szerző művei közé ékelt Joseph Dall'Abaco (1710-1805) szóló cselló darabok hangzanaki el. A nemrég felfedezett 11 Capricci egyetlen kéziratban maradt fenn, így datálhatatlan. Dall'Abaco elhangzó művei az időtlen zenét idézik meg, s eképpen egyik szeszélytől a másikig az ő műveit hallgatva utazunk, szép és finom ívű hidat vonva Scarlatti és Boccherini közé…

​Bruno Cocset zenész-kutató a Les Basses Réunies alapítója (1996), a barokk zene egyik meghatározó, avatott mestere, a barokk csellóhangzás újraértelmezője. Charles Riche hangszerkészítővel szoros együttmű-ködésben kilenc hangszert keltettek életre különböző koncert-programok és formációk részére. A most megszaló hangszerek is külön figyelmet érdemelnek. C. Riché 2006-ban, az első Boccherini CD felvétele alkamából készített csellója, és Philippe Humeau olasz csemballója, melyet a Les Basses Réunies nagy tehetségű Maude Gratton szólaltat meg.. B. Cocset Játszott G. Lesne 'Il Seminario Musicale' és Jordi Savall 'Le Concert des Nations' és 'Hespèrion XX-XXI.' társulatában. Az Escola Superior de Música de Catalunyában (Barcelona) a historikus csellószak (2005), valamint a Vannes-i régizenei intézetet (Bretagne, 2011) alapítója. Az együttes tagjai saját CD-ik (többek között Vivaldi, Bach, Purcell, Frescobaldi, Boccherini, Gabrielli, Dall’Abaco, stb.) mellett számos felvételen működtek közre, a régizene fesztiválok keresett sztárjai mind Európában, mind a tengeren túl.

Az együttes tagjai:

Bruno Cocset - barokk cselló

Maude Gratton - csembaló

Emmanuel Jacques - barokk cselló

Richard Myron - nagybőgő

 

Csalog Benedek-Pétery Dóra: J. S. Bach fuvola szonátái

J.S.Bach: e-moll szonáta fuvolára és basso continuo-ra, BWV 1034

J.S.Bach: A-dúr és a-moll prelúdium es fuga / Wohltemperiertes Klavier II/19 és II/20, BWV 888 és 889

J.S.Bach: A-dúr szonáta fuvolára és csembalóra, BWV 1032

J.S.Bach: E-dúr szonáta fuvolára és basso continuo-ra, BWV 1035

J.S.Bach: fisz-moll prelúdium és fúga / Wohltemperiertes Klavier II/14., BWV 883

J.S.Bach: h-moll szonáta fuvolára és csembalóra, BWV 1030

Az est során John Sebastian Bach valamennyi fuvola szonátája bemutatásra kerül. A barokk szonáta 3-4 tételből álló kamarazenei műfaj. Az 1. tétel szokás szerint gyors tempójú, a 2. lassú, egytémás rondó-(kisrondó)- vagy dalformájú tétel. A 3. tétel ismét menüett vagy scherzo. A 4. tétel ismét gyors tempójú, rendszerint két témás rondó- (szonátarondó).

​Előadók:

Csalog Benedek - barokk fuvola

Pétery Dóra - csembaló

​Csalog Benedek, a lipcsei Zeneművészeti Főiskola tanára, Hágában szerzett diplomát, Barthold Kuijken barokk fuvola osztályában. Nagyon korán meghívásokat kapott a legrangosabb európai fesztiválokra (Innsbruck, Utrecht, Brugge, Musicora Paris) és 25 évesen a lipcsei zeneakadémia régizene tanszakának tanára lett. Mesterkurzusokat tartott Németországban, Portugáliában, Japánban, Brazíliában, Szlovákiában, Lengyelorszában, Hollandiában, a moszkvai Csajkovszkij Konzervatóriumban és rendszeres vendégtanára a Gnyeszin Intézetnek. Budapesten havi rendszerességgel tart kurzusokat. Fellépett Amerikában, Európa legtöbb országában, Japánban, a Közel-Keleten. Tanított a lengyelországi Bydgoszcz-i Zeneakadémián, valamint művészeti vezetője volt a tokaji Régi Zene Nyári Egyetemnek. Szólistaként megnyerte a bruggei-i Nemzetközi Régizene Versenyt és az orlandói Baroque Flute Artist Competition-t. 12 CD felvételt készített, jelenleg J. J. Quantz összes fuvolaszonátájának, mintegy 200 darabnak a felvételén dolgozik.

​Pétery Dóra orgonatanulmányait Szathmáry Lillánál kezdte. A Liszt Ferenc Zeneakadémián zenetudományt és orgonát tanult, 2000-ben diplomázott orgona szakon Ruppert István és Pálúr János növendékeként. Elsőként tanulhatott a Helsinki Sibelius Akadémián klavikordot főszakként, 2003-ban Spányi Miklós növendékeként adta diplomakoncertjét. Jelenleg Svédországban Hans-Ola Ericsson szólistaosztályában tanul, tanít, koncertezik szólistaként kamarazenészként és continuojátékosként egyaránt. 

 

Virág-Nagy-Szokos: Csellószvitek, gambaszonáták

J.S. Bach: G-dúr szvit szóló csellóra, BWV 1007 - Virág Mátyás

J.S. Bach: g-moll szonáta gambára és csembalóra, BWV 1029 - Nagy Réka, Szokos Augustin

C.F. Abel: d-moll Prelude, WK 205 - Nagy Réka

J.S. Bach: d-moll szvit szóló csellóra, BWV 1008 - Virág Mátyás

J.S.Bach: D-dúr szonáta gambára és csembalóra, BWV 1028 - Nagy Réka, Szokos Augustin

D. Buxtehude: D-dúr triószonáta, BuxWV 267 - Nagy Réka, Virág Mátyás, Szokos Augustin

Előadók:

Virág Mátyás - barokk cselló

Nagy Réka - viola da gamba

Szokos Augustin - csembaló

Virág Mátyás a Zeneakadémia elvégzése után 2018-ban a hágai Royal Coservatoire barokk cselló szakára nyert felvételt. Jelenleg is Hágában tanul, miközben Budapesten is számos régizenei  projekt résztvevője.

Nagy Réka 2014 óta a Zeneakadémia növendéke, 2013-ban kezdett gambázni, szintén ezévtől a Simplicissimus együttes tagja valamint rendszeresen játszik a Szászvárosi Sándor gambaművész vezette Custos Consorttal is.

Szokos Augustin a  Zeneakadémia befejezése óta az Orfeo Zenekar csembaló, orgona és fortepiano játékosa valamint a Budapest Bach Consort karnagya és csembalistája.

A fesztivál legfiatalabb művészei bár az elmúlt évek során számtalan alkalommal léptek együtt színpadra olyan együttesek, mint pl. az Orfeo Zenekar, a Budapest Bach Consort vagy különféle alkalmi kamaraformációk tagjaiként, ez a koncert lesz az első a számukra, amelyet hármasban adnak.

 

Cserményi Zsombor (basszus): J.S. Bach szólókantátái

Műsor:

J. S. Bach: Ich habe genug BWV 82

J. S. Bach: Ich will den Kreuzstab gerne tragen BWV 56

Előadók

Cserményi Zsombor - basszbariton

Bozzai Balázs, Rabovay Júlia - hegedű

Gyenis Adrienn  - oboa

Bolyki András - brácsa

Kallai Nóra - cselló

Hornyák Dávid - nagybőgő

korhű hangszereken

Cserményi Zsombor 25 éves basszbariton, eredetileg angol és ének-zene szakos tanár, magánénektanárai Pitti Katalin és Falusi Anikó voltak. Többek között a szombathelyi Berzsenyi Dániel Vegyeskar, a budapesti Pannon Voices kórus és az Orlando Ensemble tagjaként és szólistájaként  számtalan sikeres koncertet, lemezfelvételt és nemzetközi versenyeket tudhat maga mögött. Jelenleg a Nemzeti Énekkar művésze. Szólóéneklésében a barokk zene meghatározó; többek között a veszprémi Régizenei Napokon és az országos Székely Mihály Énekes Találkozón tolmácsolta Johann Sebastian Bach és Bach kortársainak műveit. 2013-ban az Országos Diákszínjátszó Fesztiválon különdíjat és közönségdíjat kapott Lear király megformálásáért az arany minősítést elnyert Fenyér c. előadásban, 2016-ban pedig az országos Székely Mihály Énekes Találkozón nyert el különdíjat.

 

 A belépők egységesen 1500 Ft-ba kerülnek, kivéve a Le Basses Réunies koncertet, amelyre 3000 Ft-ért lehet jegyet váltani a helyszínen, az előadások előtt.

Cím: 8200 veszprém, Veszprémvölgyi út
Esemény időpontja:2019.07.22. - 2019.07.27.
Szervező Weboldal: http://www.vrn.hu
Iratkozzon fel hírlevelünkre!